Draga noastră absolventă Irina Georgescu Groza (puteți citi aici 6 dintre povestirile ei) își va lansa în cel mult o lună volumul de proză scurtă Dincolo de ferestre, la Casa de Pariuri Literare! Am descusut-o un pic.
Cum de ai început să scrii, de unde pasiunea asta?
Aveam unsprezece ani cînd am găsit pe holul școlii o fotografie alb-negru, dezlipită dintr-un carnet de note. Ieșisem din clasă cu buretele murdar de cretă și mă îndreptam spre toaletă, să-l spăl. Mi-amintesc mirosul lui acru și cum stăteam cu poza mică între degete. În timpul următoarei ore, cînd mă uitam pe furiș la fotografie, cînd îmi lăsam privirea să alunece dincolo de fereastra clasei. În pauză am stat cu spatele lipit de peretele holului, mi-era rușine să intru în clasele vecine, dar așteptam să apară băiatul și să-l recunosc. Nu s-a întîmplat asta, dar în ora ce a urmat, am scris prima poezie. Treptat, caietul verde a devenit jurnalul de care mi-era frică să mă apuc. Asta pentru că dacă l-ar fi citit cineva, ar fi putut rîde de mine, așa credeam atunci.
Cînd am mai crescut, am descoperit că pe o poezie cîștigam un covrig sau o plăcintă. Veneau unii colegi și îmi dădeau detalii despre fete de la clasele vecine, vezi că are părul blond, o știi tu, îi plac bujorii, vezi cum strecori, să fie măcar cinci strofe. Ei transcriau poeziile pe foi rupte din caiete și toată lumea era fericită. N-a ținut mult însă, cineva mi-a cerut să rescriu Luceafărul și atunci am simțit că era cazul să mă întorc la ale mele.
Ce scriitori/cărți de la noi îți plac, te inspiră? Poate afinități de gen, de stil, de abordare cu alți autori români?
După ce am scris două nuvele mai lungi, am căutat o confirmare, un drum și răspunsuri la îndoielile acumulate. Așa am aflat de Revista de Povestiri și m-am înscris la un curs de scriere creativă, în anul 2014. Acolo am descoperit proza scurtă, am aflat care sînt maeștrii genului la noi – Răzvan Petrescu, Veronica D. Niculescu, T.O. Bobe, Cristian Teodorescu, Florin Iaru, Marius Chivu, Sorin Stoica, pe unii dintre ei am avut ocazia să îi cunosc la întîlnirile Creative Writing Sundays, m-am lăsat influențată de ce au scris și de opiniile lor în privința povestirilor mele. Am citit pe rupte proză scurtă în ultimii doi ani, conștientă de cît de mult ratasem în trecut. Lecturile m-au ajutat să scriu mai bine, cursul m-a învățat ce să nu fac în scris și cum să mă autocenzurez.
De ce te-ai gândit să publici, ce înseamnă asta pentru tine?
Prima carte e un cumul de bucurie și emoții fără termen de comparație. Și cînd spun emoții mă gîndesc și la curajul de a scoate la lumină fițuicile muncite cu gînduri de tot felul, și la speranța că există cititori care o vor primi bine, care se vor bucura de ea, o vor așeza în bibliotecă sau o vor da cu împrumut.
„Dincolo de ferestre” își cere destinul și pornește cu toată lumina către cititori, oricare ar fi ei –cartea aceasta este o fereastră larg deschisă spre lume și care refuză prejudecăți.
Ce părere au apropiații despre noua identitate – de scriitor?
Să-mi ziceți visător cu tastatură. Mi-ar plăcea să știu că prietenii se vor lăsa prinși de atmosfera povestirilor mele și că voi reuși să le fac măcar o seară sau două plăcute. Sau cîteva stații de autobuz, pentru că proza scurtă se pretează foarte bine la drumuri urbane.
Care e profilul cărții? Ce gen, ce găsim acolo, cum o să ne facă să ne simțim când citim – ce teme ai explorat?
Acest volum cu douăzeci și două de ficțiuni cu miez de magie, montate la limita dintre real și fantastic, îi caută pe cei care adoră misterul și suspansul. În spatele poveștilor se ascund îngerii. Ei sînt pe urmele deținutului care încearcă să evadeze din realitatea absurdă a unui penitenciar circular, fără ieșire, sau ale surorilor care scapă de atacatori datorită muzicii. Îngerii îl privesc pe bărbatul orb care, măcinat de gelozie, își caută rivalul în propria casă și află că locatarii unei scări de bloc sînt alungați de farmecele unei vrăjitoare.
Povestirile mele vorbesc despre fragilitatea realității, de limitele ei permeabile și de faptul că, odată traversată această barieră, trăirile și convingerile noastre se schimbă. Ideea a pornit de la imaginea ferestrelor ca prezențe tăcute, care par să ne protejeze de vreme rea, de zgomot și de agitație. În lumina lor visăm, așteptăm, iubim, primim vizite neașteptate. Dincolo de ele, în ceea ce nu se vede, se nasc poveștile, pămîntul se învîrte mai repede, învelișul nostru se sparge, descoperim oglinzi noi.
Cum ai ajuns la editura Casa de Pariuri Literare?
În noiembrie 2015 am avut șansa să primesc un răspuns entuziast de la Casa de Pariuri Literare. Citisem numai lucruri bune despre ei, de exemplu că sunt iubitori de proză scurtă.
Ei vor finanța acest volum, la ei am găsit flexibilitatea de care aveam nevoie. Au fost încîntați de propunerea ca sora mea, Kiki Georgescu, să realizeze grafica pentru povestiri și coperta (trimit în premieră două dintre desene). Sînt încîntată de felul natural și deschis al celor din echipa editurii și sînt sigură că pe termen lung vom fi mulțumiți unii de alții.
Când va apărea cartea?
„Dincolo de ferestre” va putea fi găsită, începînd cu data de 22 mai, în librăriile Mihai Eminescu (București), Humanitas și Cărturești, și la Salonul Internaţional de Carte Bookfest, în perioada 1-5 iunie. Voi anunța detaliile despre lansare pe pagina de Facebook „Dincolo de ferestre”.
Interviu realizat de Simina Diaconu