Scriere creativă – intensiv

Atelierul intensiv de scriere creativă e cel mai vechi atelier al nostru! A început în toamna lui 2012 și de atunci avem câte o nouă serie de cursanți în fiecare primăvară și toamnă.

Cine crede că are talent, cine a scris dar nu știe cât de bine, cine vrea să debuteze, cine vrea să se perfecționeze, una peste alta oamenii cu ambiții literare sunt invitați să se înscrie. Gândește-te bine dacă scrisul e un vis pentru care ești dispus să faci efort: vei avea de citit, de scris, de gândit.

Vom vorbi despre personaj, narator, conflict, dialog, descriere, atmosferă, stil și multe altele care țin de tehnicile scrisului literar. Vei avea ocazia să faci exerciții de scriere creativă, pentru că după fiecare întâlnire vei avea de scris o povestire. Cititorii tăi vor fi colegii și cei doi scriitori, care îți vor da feedback punctual pe text.

Cele mai bune povestiri ale participanților au fost publicate în numerele 10, 15 și 16 ale Revistei de Povestiri varianta tipărită. În prezent, cele mai bune texte sunt publicate online în Revista de Povestiri. Avem peste 100 de absolvenți până acum, iar unii dintre ei au publicat cărți și au luat și premii – vezi Tudor Ganea (de urmărit isprăvile lor pe blog).

În prezent, scriitorii care țin atelierul intensiv de scriere creativă sunt Bogdan-Alexandru Stănescu și Veronica D. Niculescu. Mulțumim antrenorilor din trecut – Marius Chivu, Florin Iaru, T. O. Bobe și Cezar Paul-Bădescu.

Nu cred că cineva te poate învăța să scrii. Te poate învăța să desenezi, să obții o armonie coloristică, să obții un ritm, să recunoști o secvență armonică de sunete. Nu să scrii literatură. Pentru că literatura înseamnă tocmai încălcarea normelor. Ce aș vrea să fac în acest curs este mai mult creative reading: anatomie patologică – de unde a pornit, cum s-a declanșat boala asta care a contaminat o frază și care o face de neuitat, de ce ne bântuie ea? Vom face disecție pe operele marilor scriitori, iar de aici nu poate ieși decât ceva foarte bun. Vom învăța să descoperim valoarea detaliilor, care atârnă în literatură de multe ori mai mult decât trama narativă, vom încerca să ghicim/deducem ce e accident și ce e premeditare într-o proză. (Bogdan-Alexandru Stănescu)

Scrisul nu se învață. Așa se spune. Fiindcă pe noi, cei care avem câteva cărți deja publicate, nu ne-a învățat nimeni. Așa să fie, cu adevărat? Dar dacă, la începutul anilor 2000, când scriam primele mele povestiri, aș fi văzut într-un ziar un anunț cu un asemenea curs sau atelier, oare nu m-aș fi dus? Eram înnebunită să virez de pe un drum vechi pe unul nou, să las în urmă vechea mea meserie și să mă apuc de alta, să uit de cifre, să am mereu de-a face cu litere. Mi-am schimbat și meseria, mi-am urmat și pasiunea cea nouă, a scrisului, chiar dacă m-am simțit de multe ori foarte singură. Ușor nu a fost. Poate că nu trebuie să fii atât de singur la început de drum. Și eu sunt dintre cei care cred că scrisul nu „se învață”. Nu tocmai. Dar se antrenează. Așa cum îți antrenezi toate simțurile – văzul, mirosul… – și toate abilitățile. Asta îmi propun să reușesc: cu sugestii de lecturi, cu propuneri de teme, cu provocări și cu sprinturi, să antrenez câțiva oameni care știu deja ce-și doresc. (Veronica D. Niculescu)

  • Atelierul m-a ajutat să iau în serios atât scrisul, cât și pe mine ca scriitor. M-a făcut să înțeleg că a crea e foarte greu, dar, dacă reușești, este cu adevărat ceva valoros.
  • În primul rând, m-a învățat să scriu mai bine. Să-mi „ascult” textele și să înțeleg unde cântă și unde scârțâie.
    Să-mi înțeleg personajele și să mă încalț cu papucii cititorului ca să văd dacă le vede și el așa cum le văd eu. Să pun carne pe ele. Să pun suflet în ele.
    Să nu-mi fie frică de descrieri și de metafore. Să fiu atentă și să folosesc și alte simțuri în afară de cel al văzului când povestesc ceva.
    M-a învățat să fiu atentă și când citesc, chiar dacă uneori trebuie să revin pe un paragraf sau text. Cred că uneori suntem tentați să citim prea repede și superficial.
    Bibliografie excelentă, ca de obicei am rămas cu un teanc de cărți de citit pe noptieră. Plus noile apariții de la Polirom, mulțumesc, Bogdan! :)
    O gașcă de oameni mișto, pasionați de cărți și de povești, veseli, talentați, disciplinați – un procent foarte mare de teme trimise, sper să păstrăm legătura și să ne susținem reciproc la lansările de cărți. :)
  • Extinderea orizontului lecturilor, înțelegerea unor metode și tehnici scriitoricești, feedback consistent și bine intenționat, susținere și încurajare, prieteni noi.
  • Am găsit aici un anturaj constructiv, cu experiență și interes autentic pentru scris, pentru oameni, pentru dezvoltare. Bogdan și Cezar au fost niște supervizori superbi pentru dezvoltarea noastră, fiecare cu un alt fel de experiență, fiecare cu cerințe diferite, dar urmărind același lucru într-un final: să scriem ceva cu adevărat valoros, pentru noi.
    Atelierul acesta oferă multă claritate asupra scrisului și asupra motivului pentru care scrii. Am totuși o nemulțumire, pe care o împart cu seria: s-a terminat fix când ne-am intrat și noi în ritm! Sper să pot să particip și la următoarea sesiune :)
  • Ce mi-a adus CW10:
    – m-a făcut să identific greșeli de writing (repetiții, structură, naivitități)
    – m-a „târât” prin varii tehnici, care au fost gândite într-un flow de creștere, și legate de teoria literaturii (la Bogdan)
    – m-a făcut să știu pe ce sunt bun în scris și să insist pe asta
    – m-a „obligat” să scriu :)
    – mi-a arătat cât de diverse pot fi abordările pe o anumită temă
    – și, cel mai important, m-a făcut să îmi promit că voi ține o cameră în mână, pentru că scrisul pe anumite chestiuni nu este „the right weapon of choice”
    Și, nu în ultimul rând: had fun. (Mihai)
  • Mi-a dat cumva un „wide”, m-a învățat să văd imaginea de ansamblu și să nu mă mai pierd atât de mult în detalii. Am aflat lucruri pe care nu le știam și am început încet să prind „o direcție”. All in all, a fost o experiență super-faină pe care aș mai repeta-o. :)

Date esențiale: (atențiune, mai jos sunt 4 taburi, click pe fiecare)

Trimite-ne un mail cu subiectul „Scriere creativă 12” și atașează o povestire pentru preselecție până pe 15 octombrie. Povestirea trebuie să fie de maximum 6000 de semne, cu diacritice, format .doc/.docx. Trimite o povestire, nu alt gen (articol, eseu etc), atelierul e axat doar pe ficțiune. Vârsta minimă: 17 ani.
2 luni, 16 ședințe – 2 ședințe de 1h 30+ pe săptămână, de la 18:30, lunea și joia. Atelierul are 2 ediții pe an, primăvara și toamna.
  • Cost: 960 lei (plătiți în 2 tranșe egale, la prima ședință și peste o lună) Membrii Club Revdepov, adică cei care au absolvit un atelier la noi, au 5% reducere.
  • Număr maxim de locuri: 10

Gândește-te bine dacă poți veni la toate ședințele, suma nu se returnează pentru cele la care lipsești.

Perioada următoarei ediții: 1 noiembrie 2018 – 10 ianuarie 2019. Locul în care ne vedem: TBD (București). Dacă nu ești din București, te așteptăm la atelierul online (Google Hangouts).

Înscrieri, întrebări, feedback: simina @ revdepov.ro (Simina Diaconu).

Antrenori

Bogdan-Alexandru Stănescu

scriitor, critic literar, editor

Veronica D. Niculescu

prozatoare